Uplatnenie dane z pridanej hodnoty pri jednoúčelových poukazoch a ich účtovné zobrazenie
Jednoúčelové poukazy
Klíčová slova:
Jednoúčelové poukazy, DPH, emitent, sprostredkovateľ, dodávateľAbstrakt
Poukazy predstavujú často využívaný nástroj na propagáciu a reklamu podnikateľských subjektov, alebo ako motivačný a odmeňovací nástroj pre svojich zamestnancov, či ako forma darčeku. Pri poukazoch je veľmi dôležité posúdiť hneď pri jeho vystavení o aký druh ide, pretože na základe toho sa určí vznik daňovej povinnosti pre uplatnenie DPH. Daňová legislatíva rozlišuje dva základné druhy poukazov, a to jednoúčelové poukazy a viacúčelové poukazy. Uplatňovanie DPH pri prevode jednoúčelových poukazov je oproti viacúčelovým poukazom zložitejšie, navyše určenie vzniku daňovej povinnosti ovplyvňuje viacero faktorov. V praxi sa môže stať, že ten, kto vystaví poukaz nie je zároveň dodávateľom služby, alebo do predajného reťazca vstupuje aj sprostredkovateľ a práve tieto faktory sú dôležité pre správne určenie DPH. Pri poukazoch je ďalej potrebné rozlišovať či ide o poukaz s ktorým je spojená zľava z nákupu, alebo ide o poukaz, ktorý je potvrdením o platbe, alebo ide o poukaz s ktorým je spojené právo získať jeho výmenou konkrétnu službu alebo tovar uvedenú na poukaze. Problematika jednoúčelových poukazov bola v daňovej legislatíve upravená len nedávno a v účtovnej legislatíve stále nie je jednoznačne upravená, preto je tento príspevok veľmi aktuálny a zameraný na objasnenie tejto problematiky.Reference
1