NIEKTORÉ PROBLÉMY MATEMATICKÉHO MODELOVANIA SÚŤAŽNÝCH PONUKOVÝCH STRATÉGIÍ

Autoři

  • Marián Goga Katedra operačného výskumu a ekonometrie Fakulta hospodárskej informatiky

Abstrakt

V článku autor analyzuje dve relatívne jednoduché situácie na otvorenú ponuku a na uzavretú ponuku a uvádza tvar modelu, ktorým je možné vyhodnocovať súťažné ponuky v rámci verejného obstarávania. Ide o modely orientované na maximalizáciu rozdielu ziskov a maximalizáciu očakávaného zisku pri otvorenej a zatvorenej ponuke a model na vyhodnocovanie súťažných ponúk. Výsledkom správneho rozboru takýchto situácií je odporúčanie zvoliť taký postup (stratégiu), ktorý by pri akomkoľvek konaní protihráča zaručil určitý dosiahnuteľný výsledok.Základný princíp takéhoto postupu sa nachádza pri ponukových súťažiach, v ktorých efektívnosť rozhodnutia jednej strany (jedného účastníka) závisí od rozhodnutí druhej strany (druhého účastníka). Metódy, ktoré sú uvedené v článku sa zaoberajú oblasťou správania sa dvoch konkurentov v ponukovej súťaži. Obsahom súťaže sú ponuky na získanie práva na vlastníctvo alebo možnosti vykonávať určité služby. Konkurenti (ponúkajúci) súťažia o získanie práva alebo výkonov podľa pravidiel určených štátom (zákonom) alebo organizáciou (osobou), ktorá ponuku vyvoláva.Predmetom súťažnej ponuky v rôznej forme môžu byť: kontrakty, koncesie, patentové licencie, cenné predmety atď. Súťaž vo všeobecnosti môže prebiehať formou dražby, aukcie, konkurzov, obstarávania, predkladaných privatizačných projektov a pod. Vo väčšine prípadov sa povoľuje len jedna ponuka na jedného súťažiaceho a posudzovateľ prijíma najvyššiu alebo najnižšiu ponuku, podľa toho, ako to určujú pravidlá a kritériá súťaže.In this article the author analyzes two relatively simple situations on the open and close bidding and states the model that can evaluate tenders within public procurement. It concerns the models focused on maximizing difference of profits and maximizing expected profit at the open and close tender and also the model for evaluation of tenders. The result of correct analysis of these situations is recommendation to choose such a procedure (strategy), which would guarantee a specific achievable outcome in any proceedings of opponent.The basic principle of these steps is visible in case of tender competitors, in which the effectiveness of one party decision (one entrant) depends on decision of the other party (second entrant). The methods that are listed in this article dealing with a behavioral part of two competitors in tender competition. The content of the competition are bids to acquire ownership rights or capacity to perform certain services. Competitors (candidates) compete to acquire rights or performances according to rules set up by state (law) or organization (entity) that offer raises.The subject of competitive bidding may be in various form, as: contracts, licenses, patent licenses, valuables, etc. In general the competition can take the form of auction, tender, acquisition, submitted privatisation projects, etc. In most cases, it allows only one tender for each competitor and the judge accepts the highest or the lowest bid depending on the rules and criteria of the competition.

Stahování

Publikováno

2016-11-23

Číslo

Sekce

Clanky