Využitie AR a VR v STEM vzdelaní - nástroje a aspekty (výber)

Autoři

  • Zsolt Simonka Katedra matematiky a aktuárstva Fakulta hospodárskej informatiky
  • Anna Strešňáková
  • František Slaninka

Klíčová slova:

virtuálna realita, rozšírená realita, STEM vzdelávanie, vzdelávacie technológie

Abstrakt

Príspevok je venovaný virtuálnej a rozšírenej realite ako moderným a efektívnym prvkom digitalizácie v súčasnosti. Virtuálna realita prináša nové možnosti v oblasti vzdelávania, obchodu, práce a zákazníckej skúsenosti, čím pomáha zlepšiť efektivitu a inováciu v ekonomike. Rozšírená realita je často využívaná v obchode a marketingu pre interaktívne reklamy a prezentácie produktov, v turizme pre virtuálne prehliadky pamiatok a destinácií, v priemysle pre výcvik a údržbu zariadení a v architektúre pre vizualizáciu projektov v reálnom prostredí. Tento článok skúma rôzne spôsoby využitia AR a VR vo vzdelávaní STEM (veda, technológia, inžinierstvo a matematika), vrátane interaktívnych 3D modelov, virtuálnych laboratórií a simulácií, terénnych aplikácií a kolaboratívnych projektov. Analyzuje výhody týchto technológií, ako sú zvýšená interaktivita, vizualizácia abstraktných konceptov, zážitkové učenie, personalizácia vzdelávacích skúseností a podpora spolupráce medzi študentmi. Súčasne sa zaoberá aj nevýhodami, ako sú technologické obmedzenia, finančné náklady, časové nároky na učenie sa novým technológiám a potenciálne technické problémy. Článok tiež predstavuje konkrétne projekty a nástroje, ktoré využívajú AR a VR vo vzdelávacích prostrediach, a poskytuje prehľad o ich implementácii a účinkoch. Na záver zdôrazňuje, že správne plánovanie a podpora môžu minimalizovať výzvy a maximalizovať prínosy týchto technológií, čím transformujú vzdelávanie a poskytujú študentom nové a vzrušujúce možnosti učenia sa. Tieto technológie neustále napredujú a posúvajú sa od mobilných zariadení k celému ekosystému, čím otvárajú nové možnosti pre vzdelávanie, priemysel, zábavu a ďalšie odvetvia.

Stahování

Publikováno

2024-12-11