Exploratívna analýza odchodovosti zákazníkov: Využitie vizualizačných nástrojov v Pythone

Autoři

  • Michal Bogár KOVE FHI

Klíčová slova:

Exploratory Data Analysis, EDA, Customer Churn, Python

Abstrakt

Exploratívna dátová analýza sa ukázala byť dôležitým nástrojom pri snahe lepšie pochopiť odchodovosť zákazníkov telekomunikačného operátora, a to skúmaním údajov o viac ako 7000 zákazníkoch, pričom boli využité nástroje z ekosystému Python, najmä Jupyter Lab, spolu s knižnicami ako pandas, NumPy, Seaborn a Plotly. Tento článok vychádza z myšlienok, ktoré koncipoval John Tukey, a zdôrazňuje význam vizualizácie údajov na odhalenie skrytých vzorov a vzťahov v dátach, ktoré ovplyvňujú správanie zákazníkov. Postupnou analýzou rôznych zákazníckych atribútov, od tých demografických, až po  premenné, ktoré popisujú ich predplatené služby sme identifikovali trendy vedúce k odchodovosti, vrátane výrazného vplyvu dĺžky viazanosti, rodinného stavu zákazníka a citlivosti na cenu produktov. Získané výsledky poukazujú na to, že zákazníci so zmluvami bez viazanosti a zákazníci bez partnerov alebo detí sú náchylnejší prerušiť zmluvu. Vytvorené interaktívne grafy poskytujú nielen intuitívne prehlady, ale pomáhajú aj pri hlbšom skúmaní dát, čím vytvárajú solídny základ pre prediktívne modelovanie. Táto analýza zdôrazňuje dôležitosť exploratívnej analýzy pri formulovaní účinných retenčných stratégií na udržanie zákazníkov a ponúka možnosti na pokračovanie vo výskume využívajúc pokročilé analytické techniky, strojové učenie a kohortovú analýza, na predikovanie odchodovosti.

Stahování

Publikováno

2024-12-11