Peter Schmidt
Katedra aplikovanej informatiky
Fakulta hospodárskej informatiky
Zhanar Moldabaeva
L.N. Gumilyov Eurasian National University, Nur-Sultan Department of Computer and Software Engineering,
Veronika Horniaková
Ekonomická univerzita v Bratislave, Fakulta hospodárskej informatiky, KAI,
Peter Procházka
Ekonomická univerzita v Bratislave, Fakulta hospodárskej informatiky, KAI
Klíčová slova:
digitálne občianstvo, kompetentnosti, vzdelávanie
Abstrakt
Súčasná doba prináša mnohé výzvy spojené s virtuálnym svetom internetu. Obdobie pandémie, ktorým sme prechádzali umožnilo ešte väčší rozmach digitalizácie, ako sme mohli v poslednom desaťročí sledovať. Preto je na mieste venovať sa téme digitálneho občianstva, teda toho kto sme a ako vystupujeme vo virtuálnom svete. Aj tento svet by mal mať svoje zásady a pravidlá, aby sme v ňom mohli fungovať, tak ako to prebieha v našom fyzickom svete.
Článok sa venuje problematike digitálneho občianstva, nazerá na princípy a fungovanie ľudí vo virtuálnom svete. Prináša možnosti ako môže školské prostredie pomôcť formovať digitálne občianstvo do budúcna. Prináša prehľaď tzv. kompetentností nevyhnutných pre učenie sa, vyučovanie a vedenie v digitálnom veku, ktoré predstavujú komplexný plán efektívneho využívania digitálneho občianstva nielen v školách ale aj v bežnom živote.